Hornborgarsjön

30 Mars - 1 April 2012

Trandans!

Vi var på en liten tur till Västergötland härom veckan. Vi åkte på måndag den 26:e mars och första anhalten var Mariestad. Där tillbringade vi ett dygn – en mycket fin och trevlig stad. Vi övernattade vid hamnen bara ett par hundra meter till Gamla staden, Domkyrkan mm. Vi fortsatte sedan till Mösseberg vid Falköping där låg vi på Campingen med hela Falköping “under oss”. När vi kom dit på tisdag var det +18,8 gr så drinken kunde vi sitta ute och njuta av före middagen. På onsdag var det ett annat väder, blåsigt och svalt med lite regnskurar från och till.

På grund av det svala vädret blev vi kvar där 3 nätter – vårt mål var att åka till Hornborgasjön på spontanträffen som Elsa och Sune (188) inbjudit till. På torsdag kom Astrid och Owe (267) till Mössebergs Camping och vi hade trevligt umgänge på kvällen. På fredagen åkte vi efter frukost och handling till Trandansen vid Hornborgasjön.

Senare på dagen och kvällen kom det ett antal Nordicar till och vi var 6-7 Nordicbilar- 181,188, 212,257,267,284, 416(lördag) och 83 (tror jag såg). Vädret var så uselt så det gick knappt vara ute. Det gick inte att vara ute och pratas vid. Vi var ju inte heller ensamma – det var ca 100-120 husbilar + plus personbilar (dagbesökande). Tranor fanns det också gott om – räknades till 17 200 på kvällen. Nästa morgon (kylig sådan) var jag uppe kl 06.15 och såg deras ankomst igen (de övernattar i en annan del av sjön där det kan sova stående i vatten för att inte bli störda av rävar m fl). På natten kör man ut 1,5 ton korn på den gamla torrlagda delen av sjön som de kommer tillbaka till i gryningen. Förmodligen p g a det svala vädret var de inte så danssugna – men några enstaka danser såg vi – dock inte allmän dans!!

Nästa morgon satt vi i husbilen med kikare och kunde se återkomsten efter nattvilan och njuta av tidig frukost. Den natten var det –6,9 gr. Vi åkte hem på söndag och var hemma sen eftermiddag. Två dagar efter vårt besök hade man räknat till 26 500 – nytt rekord.

Det här med tranorna i Hornborgasjön , som jag hört talas om, har jag nu upplevt och är mäkta imponerad. Vi hade två alternativa mål för veckoturen – till Tandådalen (framförallt hustruns önskan) eller Hornborgasjön. Jag vann!! Mycket beroende på notisen på klubbens hemsida om spontanträffen. Bra initiativ av Elsa och Sune (188). Gör gärna om det ett annat år – vädret kan ju inte bli sämre än den här gången. Vädrets makter rår man ju inte på och det var inte att tänka på att ha gemensam grillning och samvaro utomhus (kulingvindar) den här gången.

Parkeringen kostar 100 kr/dag för husbil – några bajamajor, sopcontainer finns. Parkeringsavgiften går till kostnaden för utfordring av tranorna. Tranorna stannar vid Hornborgasjön någon/några vecka/veckor beroende på vädret – väntar på ”uppvindar” för fortsatt färd till olika delar av landet. En del par (de lever i parförhållande) stannar kvar och häckar vid Hornborgasjön. De lägger 1-2 ägg och båda hjälps åt att ruva.

Tranorna övervintrar i södra Spanien och börjar sin flygresa norrut i början på mars, i södra Tyskland väljer en del att flyga österut medan andra fortsätter norrut. Från Rügen flyger de flesta nonstop till Hornborgasjön ca 50 mil , 7-8 timmar flygning. Tranan är ca 1,15 - 1,30 m långa, ca 1,80 - 2,25 m mellan vingspetsarna och väger 4 - 7 kg.