Resan till Jokkmokk.

Februari 2020

Text: Katy Forsberg, N51
Bilder: Katy Forsberg N51, där inget annat anges.

Egentligen började resan redan 2018.  Drömmen var att få åka till marknaden.  Alla förberedelser var klara men vi blev insnöade 2019 redan i Stockholm. Nytt försök gjordes för resa 2020.

Arne och jag, Katy, började med att planera, kolla med Nordic-medlemmar som varit där tidigare, prata med Nordic om de kunde sponsra en spontanträff osv. Vi ringde också till de två campingar vi ville till,  Arctic Camp Jokkmokk och Ripan i Kiruna. Förutom marknaden ville vi också till Ishotellet, Esrange och Kiruna.

Vi fick massor av hjälp och allt kändes hoppfullt.

Vi började med att vara med på träffen i Mora. Där anslöt sig 2 bilar. Vi fick också reda på att två bilar till skulle ansluta i Jokkmokk. Det kändes toppen. Förutom dessa bilar träffade vi ytterligare 4 Nordic-bilar i Jokkmokk samt i Piteå.

Tre stopp var planerade för resan mot marknaden. Nordic träffen på Mora Camping, Östersunds skidstadion, Sorsele lastbil & buss parkering och sen skulle vi vara på Arctic Camp Jokkmokk.

Resan upp började bra, vi lämnade Mora och åkte mot Östersund, alla bilar åkte i sin egen takt och på kvällen slöt vi upp på parkeringen. När vi kom dit var det internationella tävlingar för funktionshindrade på stadion. Det var full rulle och deltagarna var mycket duktiga. På kvällen gick vi alla en promenad och sen blev det dags för en sängfösare inne hos oss. Vår bils planlösning är perfekt för att sitta många i utan att det blir trångt.

Nästa morgon var Sorsele målet. Vi åkte Inlandsvägen hela vägen upp och ju längre upp vi kom desto fler renar. Det sägs,  att det också är gott om älg men som tur var inte på vägen då vi åkte.

Framme i Sorsele så hade temperaturen börjat sjunka. Platsen vi stod på var perfekt, stort, nära till både bagare och tankställe. Nästa morgon var det dags för sista etappen. Trodde i alla fall vi. Vår Mercedes tyckte det var för kallt. TOTAL DÖD. Elsa och Sune försökte få igång oss. Lisa och Hans-Olov hade åkt iväg tidigare då deras gas tagit slut. Tänk att allt händer samtidigt. Arne ringde bärgaren som körde oss 7 mil åt fel håll, men vad gjorde det, vi kom till Storuman, en jättebra verkstad samt att Barbro Persson bjöd in oss på kaffe som vi tyvärr inte hann med.

Efter att bilen blivit uppvärmd och temperaturen nu bara var minus 12 så startade motorn.

Analysen från verkstaden var att vi behövde en ny startmotor, ja det kanske vi behöver men inte nu, inte så att vi missar 2 dagar av Jokkmokks marknad. Vi bestämde att vi nästa dag skulle chansa och åka utan att stänga av motorn. Så gör man i Norrland när det är kallt. Det är bara 30 mil till Jokkmokk och jag gjorde kaffe och mackor och laddade med massor av godis till Arne.

Yes! Vi åkte, massor av renar och snö och vi kom fram till Jokkmokk före invigningen. Vägen upp till marknaden är som att åka i en vit sagovärld, träd, marken, solen och allt runt omkring oss förutom vägen (som är som tvättbräda ibland) är som att åka genom ett landskap av John Bauer.

Nu var vi på marknaden. Den är inte som en vanlig bonnamarknad. Den är för en stockholmare som jag, fylld med massor av exotiska inslag.

Det här är verkligen samernas marknad på alla sätt, mat, kläder, seder, nöjen och attraktioner. Det här är en marknad som jag vill komma tillbaka till.

Vi försöker hinna med allt, men det var svårt. Bilderna som vi tog förmedlar inte den härliga stämningen som fanns hela tiden. Vi hann också med en ölprovning av Jokkmokks öl, Tennfabriken, Sameskolans otroligt vackra och fina hantverkssaker, gamla apoteket, Samekonst, renrajden, uppstoppade djur, Arnes tipsrunda med priser från Nordic husbilars nya återförsäljare och en fantastisk middag på restaurang Àjtte Ren på sten.

Måste tillbaka och titta på kyrkan (som egentligen skulle stått i Kiruna) gå lite långsammare genom alla roliga, tokiga och fina stånd. Ta med mer ren (torkad, rökt, färskt) hem. Försöka passa in norrskenet bättre mm.

Efter marknaden åkte vi vidare till Esrange Space Center. Tänk er att åka förbi Ishotellet i Jukkasjärvi ca 3 mil rakt ut i skogen och där har ni Esrange Space Center. Spännande, jättefint ställe där vi i Sverige avfyrar egna och raketer på beställning från andra länder, upp i rymden.

Nästa stopp var Kiruna, på Ripans anläggning, som jag tror gör sig bäst på sommaren. En kanonfin anläggning mitt i staden men fokuset på Ripan var nog på hotelldelen. Tyvärr så serverades inte Ripa på Ripan som vi hört skulle vara en riktig delikates. Nu stod Ishotellet på checklista.

Perfekt, vi tar lokalbussen, till Ishotellet. När vi var här sist för ca 20 år sen fans det ett kylrum på sommaren och hotell på vintern. Nu finns det ett hotell som finns året runt samt ett som byggs upp varje år. Vilket ställe, vilken ingenjörskonst som skapas vare år. Man tar kort men det går inte att återge känslan man får när man går runt. Fantastiskt ställe där en natt kostar mellan 4000-14000 kr.

Nästa dag var det dags för rundtur i en stad i förvandling,  Kiruna. Vår kunniga guide visade och förklarade vad som skett, ska ske och vad som behöver göras för att staden ska kunna fortsätta att leva.

Nu börjar vi närma oss den tidpunkten då resan ska gå tillbaka till Stockholm.

Denna gång åker Sune och Elsa tillbaka via Inlandsvägen med massor med ren i skogen och på vägen och vi åker ner mot kustvägen och Piteå. Tänk att innan vi kommer fram till Piteå och hamncampingen så träffar vi på våra första älgar som står vid vägen och äter på ung gran. Det finns inte många campingar som är öppna längst vägen så i Härnösand blev vi välkomnade av en militärövning nere vid ställplatsen vid kajen.

Nu är det inte långt hem, men ett stopp i Gävle och ställplats (med el) utanför Mackmyra är aldrig fel på alla hjärtans dag.

Det blev en provning till. Denna gång lite whisky och Gävlechoklad innan vi landade i ett snöfattigt Stockholm och en tretimmars marginal innan det var dags för 40: års uppvaktning. Sammanlagt blev det ca 270 mil.

Tack alla härliga och goa Nordic vänner som vi fick dela denna resa med.

Arne och Katy i 51:an.

Alla ni som kontaktade oss. ÅK UPP!